Instrukcja montażu regenerowanej turbosprężarki

Bardzo ważne jest ustalenie przyczyn niesprawności turbosprężarki oraz ich eliminacja przed przystąpieniem do montażu regenerowanej turbosprężarki

Przed założeniem turbosprężarki należy:

– sprawdzić przewody olejowe oraz działanie pompy oleju (czy generuje odpowiednie ciśnienie),

– zweryfikować działanie zaworu EGR,

– upewnić się, że układu odpowietrzenia silnika jest drożny (tzw.”ODMA”), 

– wymienić olej w silniku, wraz z filtrem oleju, (wskazane jest przepłukanie instalacji oraz wyczyszczenie miski olejowej),

– wymienić filtr powietrza oraz zwrócić uwagę, czy w  przewodach łączących filtr z wlotem do kompresora oraz w kolektorze wydechowym nie ma obcych ciał, mogą to być pozostałości po awarii starej turbiny (nawet małe obce ciała mogą spowodować uszkodzenia turbosprężarki),

– wlać niewielką ilość czystego oleju silnikowego do środka korpusu turbosprężarki ,

– zamontować turbosprężarkę do silnika z zastosowaniem nowych uszczelek,

– napełnić olejem obwód smarowania turbosprężarki, obracając rozrusznikiem wał korbowy silnika, przy odłączonym zasilaniu cewki zaworu odcinającego pompy wtryskowej. (W przypadku silników niskoprężnych odłącz zasilanie cewki zapłonowej). Przerwanie w/w. czynności powinno nastąpić w momencie pojawienia się świeżego oleju w otworze odprowadzającym olej z korpusu turbosprężarki,

– po uruchomieniu silnika należy pozostawić go na kilka minut na biegu jałowym.

PRZY MONTAŻU TURBOSPRĘŻARKI NIE MOŻNA UŻYWAĆ SILIKONÓW ORAZ PAST USZCZELNIAJĄCYCH

W celu zapewnienia długiej i bezawaryjnej pracy turbosprężarki:

– systematycznie wymieniaj oleju oraz filtry (oleju i powietrza),
– co pewien czas kontroluj ciśnienie w układzie smarowania silnika,
– sprawdzaj szczelność układu kolektora ssącego,
– po dłuższej trasie nie wyłączaj od razu silnika, pozwól mu jeszcze chwilę pochodzić na postoju na wolnych obrotach
– po uruchomieniu silnika nie wolno zwiększać prędkości obrotowej, należy odczekać kilka minut w celu zapewnienia smarowania w całym układzie smarowania silnika (olej musi dotrzeć do łożysk turbiny)
– nie należy gasić silnika pracującego na wysokich obrotach, (ponieważ turbina pracuje jeszcze przez pewien czas bez smarowania, co może doprowadzić do zatarcia się łożysk w turbinie).

Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek:

– niskie ciśnienie oleju w układzie smarowania,
– wchłonięcie obcego ciała do komory doładowującej (koła kompresji),
– zanieczyszczony olej i filtr olejowy,
​- tzw suche pierwsze uruchomienie turbiny (bez zalania komory smarowania turbiny olejem).

Zalecenia specjalne:

W samochodach z silnikami   1.6 HDi (Peugeot, Citroen), 1.6 TDCi (Ford) oraz 1.6 D (Volvo). Wymienić śrubę mocującą przewód ciśnieniowy olejowy na wersję bez sitka – sitko w starszych samochodach zatyka się i pogarsza smarowanie. Można również usunąć sitko i wyczyścić przewody olejowe.

W samochodach marki BMW zalecana jest wymiana odmy w systemie odpowietrzenia silnika

W silnikach 1.5 DCI  oraz 1.9 (Renault) konieczne jest ściągnięcie misy olejowej, sprawdzenie pompy olejowej oraz drożność układu smarowania (przewody olejowe + tzw. Smok).

W silnikach diesel Honda 2.0 oraz Toyota 2.0 D4D konieczne jest ściągnięcie misy olejowej w celu weryfikacji drożności układu smarowania (tzn. Smoka)